12-05-2022 Aarsleff valde en SENNEBOGEN 643E-R från Scantruck AB till renoveringen av Södertälje kanal

Sedan november 2021 så arbetar Aarsleff Ground Engineering AB med att renovera Södertälje kanal som är en viktig förbindelse mellan Östersjön och Mälaren. Arbetet som beräknas vara klart i augusti 2023 sker under tiden som kanalen är öppen, vilket gör ett redan komplicerat uppdrag ännu mer komplicerat. Kanalen som bland annat har Nordens största sluss, den kan ta emot fartyg med 135 meters längd och upp till 19,6 meters bredd, är för viktig för att stängas av helt enkelt.

- En vanlig mobilkran får inte plats vilket gjorde att vi valde en SENNEBOGEN 643E-R som vi har ombord på en pråm. Den är både tillräckligt stark men minst lika viktigt tillräckligt kompakt och lättarbetad för att kunna utföra jobbet, berättar Dennis Jensen som arbetar som projektchef hos Aarsleff.

 

”One Company” innebär att vi kan flytta kompetens internt inom Aarsleff

10 tjänstemän och två arbetslag à 25 personer arbetar tvåskift med att förstärka slänterna och sätta kanalspont. Så småningom ska kanalen kunna muddras, för att på så sätt kunna ta emot ännu större fartyg samt höja säkerheten för all trafik. Projektet är erkänt utmanande, men hos Aarsleff finns det gott om kompetens.

- Företaget grundades 1947 i Danmark, och i dagsläget har vi ”Ground Engineering” avdelningar i sex länder. Vi är totalt 7200 medarbetare på hela Aarsleff, och tack vare konceptet ”One Company” där vi plockar in kompetens från Aarsleff olika länder till utmanande projekt så finns det en otroligt stor kunskap i bolaget, förklarar Przemyslaw Chrobot som arbetar som platschef.

 

”Har velat ha en sådan maskin sedan jag såg den första gången på Bauma”

Inte bara företaget Aarsleff, utan även maskinen som fört oss till Södertälje denna strålande majdag har en koppling till Danmark. De köpte den nämligen via Lasse Weber som arbetar på Scantruck i Danmark, och bytte samtidigt in en äldre SENNEBOGEN 633HD. Det är dock Aarsleffs svenska bolag som köpt in maskinen.

- Jag har egentligen velat ha en sådan här ända sedan jag såg den för första gången på Bauma, erkänner Dennis Jensen.

 

Maskinen uppfyller alla kraven i önskelistan

Att det blev en SENNEBOGEN 643E-R först nu beror på att den på ett utmärkt sätt uppfyller alla de specifika kraven på önskelistan för uppdraget. De behövde en maskin med hög lyftkapacitet och god räckvidd, och fann där maskinens 40 ton lyftkapacitet och 30 meters räckvidd, faktisk upp till 43 meter med jib, vilket är fullt tillräckliga, men det som avgjorde var egentligen andra egenskaper.

- Det vi främst fastande för är att 643E-R med tanke på sin kapacitet är en väldigt liten och smidig maskin. Den väger bara 43 ton, och tack vare den breddbara undervagnen så är den både smidig att flytta och stabil när den väl står på plats eftersom den är larvburen. Dessutom måste vi flytta pråmen då och då, inte minst på grund av fartygstrafiken, och då är det viktigt att snabbt kunna dra in den teleskopiska bommen för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt. När vi därefter ska komma i gång igen så är etableringstiden väldigt liten vilket är viktigt för att vi inte ska förlora tid i onödan. Ytterligare en stor fördel var att Scantruck kunde leverera den så fort. Vi köpte in maskinen för det här projektet specifikt och fick den levererad i början av april, berättar Dennis Jensen.

 

Eftermarknad påverkade beslutet

Ytterligare en sak som talade för Scantruck AB och SENNEBOGEN var närheten till service och reservdelar. Huvudkontoret i Rosersberg och dess resurser i form av servicebussar, kompetens och reservdelar var en viktig faktor i beslutet. 
- Scantruck har varit en pålitlig partner och de har haft en bra närvaro här i början så att vi ska komma i gång med allting, intygar Dennis Jensen avslutningsvis.

 

Läs mera om SENNEBOGEN 643E-R här

 

Dennis Jensen arbetar som projektchef på renoveringen av Södertälje Kanal som utförs av Aarsleff Ground Engineering AB.
Dennis Jensen arbetar som projektchef på renoveringen av Södertälje Kanal som utförs av Aarsleff Ground Engineering AB.
Przemyslaw Chrobot som är platschef hos Aarsleff Ground Engineering AB har full koll på utbudet hos Scantruck AB via sin dator.
Przemyslaw Chrobot som är platschef hos Aarsleff Ground Engineering AB har full koll på utbudet hos Scantruck AB via sin dator.
Utsikt över vattnet men definitivt inte att förväxla med en båtsemester. Arbetet går i tvåskift för att de ska klara tidsplanen. Maskinen körs givetvis på miljödiesel och uppfyller alla gällande emissionskrav.
Utsikt över vattnet men definitivt inte att förväxla med en båtsemester. Arbetet går i tvåskift för att de ska klara tidsplanen. Maskinen körs givetvis på miljödiesel och uppfyller alla gällande emissionskrav.
Stark, kompakt, god räckvidd och kort etableringstid stod det på kravlistan. Svaret från Scantruck AB blev en SENNEBOGEN 643E-R.
Stark, kompakt, god räckvidd och kort etableringstid stod det på kravlistan. Svaret från Scantruck AB blev en SENNEBOGEN 643E-R.
Tillbaka