09-06-2021 Gasellföretag inom V/A köpte unik Manitou teleskoplastare från Scantruck AB

Totalt 133 exemplar släpptes av en unik version av Manitous MLT741-140 Elite New AG Limited Edition. Ett av dem hamnade i Sverige hos Köpingsbaserade företaget Tolago Infra AB. De hade sedan tidigare två Manitou MT625 som de också köpt från Scantruck AB, men deras tredje röda maskin lyfter alltså inte bara högre och tyngre utan är faktiskt den enda av sitt slag som vi kommer att få se i Sverige. Förutom en fantastiskt kompetent och välutrustad maskin så fick Tony Winder som är ägare på Tolago Infra AB tillsammans med sin fru Lotta ta emot ett stycke glaskonst i samband med att nycklarna överlämnades. Konstverket föreställer så klart maskinen och bär dess unika nummer i serien, i det här fallet nr 23 av totalt 133 tillverkade.

- Jag har varit en förespråkare av teleskoplastare ganska så länge och känt att det skulle passa vår verksamhet, och eftersom vi nu köpt vår tredje Manitou så kan man nog konstatera att jag inte var helt fel ute. Både maskinerna och Scantrucks eftermarknad har fungerat väldigt bra, och det är självklart därför vi ger dem förnyat förtroende, berättar Tony Winder.

 

Jag fick idén med Manitou teleskoplastare från vår leverantör

Tolago Infra AB startades 2015 av Tony Winder och hans hustru Lotta och det är fortfarande de som sitter vid rodret på den expansiva resan. Med fokus på kvalitet, pris och leverantörer i yttersta världsklass så har de erövrat en stor och ständigt växande marknadsandel när det gäller plastprodukter inom VA, VVS samt kabel. För att bli en än mer komplett leverantör så har segmenten ovan kompletterats först med ett noga utvalt sortiment av byggprodukter, och därefter det senaste affärsområdet trädgård. 2019 tillkom även en anläggning i skånska Bjärnum i utkanten av Hässleholm. Deras hovleverantör är polska Kaczmarek, en av Europas modernaste fabriker som har stort fokus på kvalitet, miljö och kostnadseffektiv produktion. De arbetar med så miljövänliga material som möjligt, som till exempel polypropylen och alla produkter som Tolago tar in är naturligtvis anpassade för vårt nordiska klimat.

-Det var faktiskt från Kaczmarek som jag fick idén om att använda Manitou teleskoplastare på våra anläggningar. De liksom vi hanterar mängder av gods och hade använt Manitou under många år och var väldigt nöjda med dem. Godset vi oftast hanterar är ganska skrymmande, men sällan särskilt tungt. Jag ville testa och köpte därför en MT625 från Scantruck till vår anläggning i Bjärnum för 18 månader sedan. Vi blev så nöjda att vi snart skaffade en till MT625 till vår anläggning här i Köping, och med ökande volymer så behövde vi snart ytterligare en maskin och då föll valet på den här MLT 741, säger Tony Winder.

 

En teleskoplastare har flera viktiga fördelar för vår verksamhet

Till att börja med så behövdes det lite tillvänjning för chaufförerna som tidigare suttit i hjullastare och truckar främst, men de insåg snabbt fördelarna med en teleskoplastare.

- En teleskoplastare har flera viktiga fördelar för vår verksamhet. Till att börja med räckvidden, som ju talar för sig självt. Men med en bättre räckvidd så kan vi också disponera våra ytor på ett smartare sätt. Vi sparar till exempel markyta genom att kunna lasta högre på höjden, eller vi kan sträcka oss in och hämta produkter utan att behöva flytta det som står framför. En annan viktig fördel är det lägre insteget i våra Manitou jämfört med en hjullastare. Våra förare kliver in och ut väldigt ofta, och det skonar deras hälsa med ett lågt insteg både ur olyckssynpunkt och om man ser till förslitningsskador. Jämför man i stället med truckar så är en teleskoplastare ett helt överlägset alternativ på icke asfalterade ytor året runt, och på vintern klarar den naturligtvis den miljön betydligt bättre än en truck, förklarar Tony Winder.

Blir nästa vinter lika snörik som den senaste så är Tolago Infra AB ännu bättre förberedda nu. Deras senaste maskin kan lyfta 4,1ton hela 7 meter högt, och det bör trygga de snabba leveranserna som deras kunder har vant sig vid eftersom alla deras maskiner är utrustade med både gafflar och skopa.

- Maskinen har en speciell lack och ett extra stort belysningspaket som utmärker den visuellt. På insidan är den utrustad med lädersäte, sportratt i läder, läderarmstöd samt AC och bomfjädring. Jag tror inte det blir några problem att locka in förarna i den nya maskinen skrattar Lasse Lans som arbetar som säljare på Scantruck AB och var den som fick äran att sälja den unika Manitou MLT 741-140 Elite New Ag Limited Edition till Tolago Infra AB.

 

Läs mera om Manitou MLT741-140 Elite här

Läs mera om Manitou MLT741-140 Limited Edition här

 

Tolagos senaste maskin från Scantruck var redan i arbete när vi besökte dem i slutet på maj. Här ska den lasta på produkter på en lastbil.
Tolagos senaste maskin från Scantruck var redan i arbete när vi besökte dem i slutet på maj. Här ska den lasta på produkter på en lastbil.
Tolago Infra AB startades 2015 av Tony Winder och hans hustru Lotta. Förutom anläggningen i Köping finns ytterligare en i skånska Bjärnum, där det också rullar en Manitou från Scantruck AB.
Tolago Infra AB startades 2015 av Tony Winder och hans hustru Lotta. Förutom anläggningen i Köping finns ytterligare en i skånska Bjärnum, där det också rullar en Manitou från Scantruck AB.
Maskinförarna på Tolago Infra AB åker första klass i deras Manitou MLT741-140 Elite New Ag Limited Edition.Den är bland annat utrustad med lädersäte, sportratt i läder, läderarmstöd samt AC och bomfjädring.
Maskinförarna på Tolago Infra AB åker första klass i deras Manitou MLT741-140 Elite New Ag Limited Edition.Den är bland annat utrustad med lädersäte, sportratt i läder, läderarmstöd samt AC och bomfjädring.
Tony Winder tar emot en gåva som följer med den unika maskinen som såldes av Lasse Lans på Scantruck AB. Maskinen har nr 23 av totalt 133 tillverkade och är den enda som hamnade i Sverige.
Tony Winder tar emot en gåva som följer med den unika maskinen som såldes av Lasse Lans på Scantruck AB. Maskinen har nr 23 av totalt 133 tillverkade och är den enda som hamnade i Sverige.
Tillbaka